loading...
آگهی استخدام,نیازمندی همشهری
آخرین ارسال های انجمن
کاریاب بازدید : 1311 دوشنبه 06 آذر 1391 نظرات (0)

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان از برگزاری آزمون استخدامی برای تامین نیروی انسانی کتابخانه‌های تازه تاسیس و کتابخانه‎هایی که ارتقا درجه داشته‌اند خبر داد.همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان از استخدام ۱۰ نفر در کتابخانه‌های روستایی چهار شهرستان استان کردستان با شرایط ویژه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، لفته منصوری ظهر امروز در مراسم بزرگداشت بیستمین هفته کتاب در تالار مهتاب اظهار داشت: تعداد کتابخانه‌های عمومی استان از ۱۴۳ باب در آبان ماه سال گذشته درحال حاضر با ۱۴ درصد رشد به ۱۶۳ باب رسیده است که لازم است برای کتابخا‌نه‌های جدید کادر کتابدار استخدام شود.

وی افزود: در حال حاضر به طور متوسط به ازای هر۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در استان یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد.

منصوری همچنین با اشاره به رشد ۵ هزار و ۷۳ متر مربعی زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان، اظهار کرد: زیر بنای کتابخانه‌های عمومی استان در حال حاضر به ۸۰ هزار و ۴۱۹ متر مربع رسیده است.

وی افزود: بر این اساس سرانه دسترسی به فضای کتابخانه‌ای نیز از ۱٫۶۶سانتی متر به ۱٫۵۷سانتی متر برای هر ۱۰۰ نفر ارتقا یافته است.

منصوری با بیان اینکه براساس سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ سرانه مطلوب فضای کتابخانه‌ای برای هر ۱۰۰ نفر ایرانی هشت مترمربع در نظر گرفته شده، گفت: با توجه به برنامه زمان بندی شده برای رسیدن به این هدف تا پایان سال ۱۳۹۱ باید به سرانه ۲٫۲۶مترمربع به ازای هر ۱۰۰ نفر برسیم.

مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان با ۳۴ هزار و ۹۰۰ نفر افزایش از ۱۴۲ هزار و ۴۰۰ عضو در آبان ماه سال گذشته هم اکنون به ۱۷۷ هزار و ۳۰۰ نفر عضو رسیده است.

وی از ارتقای سرانه عضویت در استان خبر داد و افزود: براساس این آمار، سرانه عضویت از ۳٫۲عضو به ۳٫۹۵ عضو به ازای هر یکصد نفر ارتقا یافته است و این در حالی است که برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید سرانه عضویت در استان تا پایان سال جاری به ۵٫۹۷ عضو به ازای هر یکصد نفر برسد.

منصوری با اشاره به اینکه عضویت ۳۵ درصد کل جمعیت ایران در کتابخانه های عمومی از اهداف سند چشم انداز است، اظهار کرد: به منظور دستیابی به این هدف عضویت در کتابخانه‌های عمومی باید سالانه با نرخ دو درصد تثبیت شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تعداد کتب موجود در کتابخانه‌ها را در حال حاضر یک میلیون ۷۲۳ هزار و ۵۰۰ جلد اعلام کرد و گفت: سرانه کتاب هر ۱۰۰ نفر شهروند خوزستانی ۳۸ جلد است.

وی ادامه داد: هدف گذاری سند چشم انداز توسعه در شاخص نسخه کتاب، دستیابی به ۸۰۰ نسخه برای هر ۱۰۰ نفر ایرانی تا سال ۱۴۰۴ است که بر این اساس طبق برنامه زمان بندی شده سهم استان خوزستان فراهم آوری ۲ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۳۵۰ جلد کتاب و رسیدن به سرانه ۵۹ جلد برای هر ۱۰۰ نفر خوزستانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین از راه‌اندازی ۸۰ بخش فعال کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان خبر داد و افزود: با توجه به تأثیر عمیق مطالعه در رشد روحی و روانی قشر کودک و نوجوان، و اهمیت ایجاد عادت به مطالعه و عشق به کتابخوانی در بین این قشر راه‌اندازی بخش کودک و نوجوان در دستور کار نهاد کتابخانه های عمومی قرار گرفته است.

وی افزود: تمام فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های استان در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز و ارتقا سرانه مطالعه مفید شهروندان است.

منصوری برگزاری مسابقات متنوع کتابخوانی به صورت آنلاین و مکتوب را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این نهاد برشمرد و گفت: در این مسابقات بیش از ۴۲ هزار نفر از شهروندان شرکت کرده و استان خوزستان در این بخش در رتبه چهارم کشوری قرار دارد.

استان کردستان:

عطاالله رستگار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: این تعداد کتابدار به منظور فعالیت در روستاهای گلین، هشمیز، آرندان و حسین‌آباد از توابع  شهرستان سنندج، سرا و میرده از توابع شهرستان سقز، بیساران و اورامان تخت از توابع شهرستان سروآباد و جعفرآباد و خسروآباد از توابع شهرستان بیجار استخدام می‌شوند.

وی افزود: براساس مجوز استخدامی نهاد کتابخانه‌های عمومی، روستاهای نامبرده دارای کتابخانه عمومی هستند اما برخی از این روستاها به دلیل نبود نیرو غیرفعال شده بودند که با استخدام این افراد فعالیت آنها از سر گرفته خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل مربوط به استخدام، این تعداد نیرو برای ۱۰ کتابخانه عمومی روستایی استان، اولویت استخدامی با خانم‌هایی است که دارای مدرک کارشناسی رشته کتابداری و ۱۰۰ درصد بومی روستایی هستند.

رستگار اضافه کرد: در اولویت‌های بعدی و در صورتی که شرایط ذکر شده در روستاهای تعیین شده وجود نداشته باشد، داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های ادبیات و علوم انسانی و در اولویت بعدی سایر رشته‌ها مورد نظر است.

وی با بیان اینکه در هفته‌های آینده با حضور نیروهای اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اطلاع‌رسانی کامل در روستاهای نامبرده صورت می‌گیرد، تصریح کرد: افراد مذکور می‌توانند به دهیاری‌های روستا مراجعه و مدارک موردنظر را تحویل دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان بیان کرد: پرونده‌های جمع‌آوری شده به اداره‌کل کتابخانه‌های استان ارسال می‌شود و پس از بررسی توسط کارگروه سه نفره، افراد مورد تائید به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی می‌شوند.

رستگار خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل استخدامی مذکور، افراد تائید شده برای استخدامی در کتابخانه‌های عمومی روستایی استان باید روزانه سه ساعت و در هفته ۲۱ ساعت موظف به حضور در کتابخانه باشند.

وی نقش کتابخانه‌ها را در توسعه جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی همواره نیازمند حمایت مردم و مسئولان هستند و باید بیش از این مورد توجه قرار گیرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان توجه به راه‌اندازی کتابخانه در روستاهای استان را از اولویت‌های مهم این اداره ذکر کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰ کتابخانه عمومی نهادی و ۳۸ کتابخانه عمومی مشارکتی در روستاهای استان فعال است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8814
  • کل نظرات : 215
  • افراد آنلاین : 49
  • تعداد اعضا : 4712
  • آی پی امروز : 290
  • آی پی دیروز : 723
  • بازدید امروز : 5,217
  • باردید دیروز : 9,040
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 30,456
  • بازدید ماه : 462,348
  • بازدید سال : 2,154,894
  • بازدید کلی : 51,078,732